PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKYBRNO A OKOLÍ HANÁ LITOVELSKÉ POMORAVÍ NÍZKÝ JESENÍK HRUBÝ JESENÍK ŠUMPERK OKRES JESENÍK HLAVNÍ STRANA OKRES PŘEROV OKRES PROSTĚJOV OKRES OLOMOUC ŠUMPERK OKRES JESENÍK ČESKÁ REPUBLIKA
Pondělí 14.07.2025
VYHLEDÁVÁNÍ
  Vyhledávací centrum
Krajský REJSTŘÍK
ZÁKLADNÍ INFORMACE
  Olomoucký kraj
Zajímavosti kraje
Města a obce
Euroregiony
Mikroregiony a sdružení
Pohádkové regiony
Sdružení a spolky
AKTUALITY A AKCE
  Aktuality a zprávy
Kalendář akcí v kraji
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Veletrhy a výstavy
Kongresy a konference
LÁZEŇSTVÍ
TURISTIKA A VOLNÝ ČAS
KULTURA, ZÁBAVA, SPORT
FOLKLÓR A TRADICE
PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA
UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, motoresty
Penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Další stravování
Gastronomické speciality
OBCHOD A SLUZBY
  Služby motoristům
Služby
Obchod
Nákupní centra
PODPORA PODNIKÁNÍ
  Investiční příležitosti
Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Finanční sektor a pojištění
Nemovitosti k prodeji
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba

Slezské zemské dráhy chtějí vodní jeřáb a další novinky.

Neustrnout a neuspokojit se s dosaženým - to je základ úspěšného podnikání. Po čtvrtém roce provozu výletní vlakové soupravy mají Slezské zemské dráhy, o.p.s. (SZD) už bohaté zkušenosti. Přestože letos byl velký zájem o cestování vláčkem, jeho provoz je stále ztrátový.
To však neubírá podílníkům SZD nic na chuti a zápalu vymýšlet nová vylepšení. "Nultý ročník v roce 2004 nám ukázal, jaké služby musíme cestujícím na trase nabídnout. Začali jsme s vagóny, které vznikly ze dvou upravených uhláků. Dnes je v soupravě vyhlídkový vůz, vůz se sociálním zařízením a hlavně naše rarita - pivní vagon, neboli pojízdný bar.Všechny vagony jsou navíc průchozí, takže cestující nemusí mít strach, že se k občerstvení nedostanou," řekl Jaromír Foltýn, jeden z provozovatelů této letní atrakce.
Vzink vagonu se sociálním zařízením byl nutností, protože nádraží na trase jsou většinou v zuboženém stavu. Nikdo z Osoblahy zatím nemá odvahu rozšířit o víkendu na nádraží služby s občerstvením. Nikdo totiž neposkytne záruku, že zájem o turistickou atrakci bude stále stejný. "Chtěli bychom proto na zastávce Osoblaha vybudovat sami nějaké místo, kde se mohou cestující najíst, napít nebo se umýt a také jim nabídnout venkovní posezení, kde si mohou v pohodlí třeba i sníst svou svačinu. Mělo by vzniknou přímo na nádraží," pokračoval Foltýn. Zastávka v Osoblaze vyžaduje delší čas, protože lokomotiva zde musí nabrat uhlí a vodu, a vlaková četa si potřebuje odpočinout. Vylepšením pro příští rok by měl být další vyhlídkový vůz. Do soupravy by bylo možné zařadit i slavnou historickou tramvaj, která jezdila před půl stoletím Opavou, protože má stejný rozchod podvozku jako úzkokolejka, tedy 760 mm.
Věc, se kterou se SZD nikde nechlubí, je jejich charitativní činnost. Také letos sponzorsky přepravily několik skupin hendikepovaných. Protože mají radost, když si výlet s jejich soupravou může užít každý, rozhodli se alespoň částečně uzpůsobit některý vagon k přepravě osob na invalidním vozíku.
"V úzkém vagonu klasický standart samozřejmě nemůžeme nabídnout, to nám nedovolí právě parametry úzkokolejky, ale vymýšlíme alespoň nějakou náhradu - speciálně upravený prostor s nájezdní plošinou," řekl Jaromíír Foltýn.
Sezona 2008 by mohla přinést i další novinku - vodní jeřáby, které původně používaly parní lokomotivy k doplnění vody. "V Třemešné se podařilo zachránit díky nadšenci panu Machalovi původní nýtované vodní nádrže. Je to skutečně nádherná technická záležitost. Provoz parních lokomotiv skončil na této trati v roce 1961. My jsme je opravili a používáme je k nabírání vody. Voda se dobírá ve Slezských Rudolticích a v Osoblaze. Chtěli bychom na technických zastávkách domyslet alespoň repliku původního vodního jeřábul, aby se cestující při nutné přestávce měli na co dívat." plánuje Foltýn.
Vzhledem k fandovství, s jakým SZD svou atrakci provozují , je vodní grán, jak se odborně toto zařízení nazývá, velmi reálným přáním. Letos si soupravu na tři týdny pronajala také jedna cestovní kancelář. Tento příjem pomohl provozovatelům částečně krýt ztráty z běžného provozu a zároveň pživedl na myšlenku, že by celou soupravu mohli nabízet bohatým firmám jako orginální místo k pracovním jednáním. Oslavy 110. výročí doby Třemešná - Osoblaha (postavena 1898) budou skutečně plné novinek.
Bruntálský a krnovský deník REGION ze dne 4.září 2007.
Zveřejněno 10.09.2007 v 17:29 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
FOLKLORNÍ AKCE A FESTIVALY
TURISTIKA