PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKYBRNO A OKOLÍ HANÁ LITOVELSKÉ POMORAVÍ NÍZKÝ JESENÍK HRUBÝ JESENÍK ŠUMPERK OKRES JESENÍK HLAVNÍ STRANA OKRES PŘEROV OKRES PROSTĚJOV OKRES OLOMOUC ŠUMPERK OKRES JESENÍK ČESKÁ REPUBLIKA
Úterý 15.07.2025
VYHLEDÁVÁNÍ
  Vyhledávací centrum
Krajský REJSTŘÍK
ZÁKLADNÍ INFORMACE
  Olomoucký kraj
Zajímavosti kraje
Města a obce
Euroregiony
Mikroregiony a sdružení
Pohádkové regiony
Sdružení a spolky
AKTUALITY A AKCE
  Aktuality a zprávy
Kalendář akcí v kraji
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Veletrhy a výstavy
Kongresy a konference
LÁZEŇSTVÍ
TURISTIKA A VOLNÝ ČAS
KULTURA, ZÁBAVA, SPORT
FOLKLÓR A TRADICE
PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA
UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, motoresty
Penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Další stravování
Gastronomické speciality
OBCHOD A SLUZBY
  Služby motoristům
Služby
Obchod
Nákupní centra
PODPORA PODNIKÁNÍ
  Investiční příležitosti
Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Finanční sektor a pojištění
Nemovitosti k prodeji
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba

Rumunská parní lokomotiva získá rakouskou sestřičku.

Rumunská parní lokomotiva Resita, která je hlavní letní atrakcí na osoblažské úzkokolejce, dostane příští rok možná rakouskou sestřičku.
"V průběhu září budeme jednat s rakouskou firmou, která provozuje podobnou atrakci jako my.Jsou samozřejmě na jiné úrovni a dělají to mnohem déle. Naskytla se nám možnost, že bychom si od nich na dibu asi deseti let zapůjčili další parní lokomotivu. Byla by větší a výkonnější. My bychom jim nabídli výhodnější cenu za práce které pro ně provádíme," prozradil Jaroslav Foltýn, majitel firmy Olpras, která se zabývá rekonstrukci a opravami historických kolejových vozidel.
Lokomotiva Resita, která v létě vozí turisty na osoblažské úzkokolejce , byla zakoupena z grantu Moravskoslezského kraje. Z Rumunska byla dovezena ve značně zdevastovaném stavu. Jak dnes Jaromír Foltýn přiznává mnozí zaměstnanci Olpasu se v první chvíli této hromady šrotu zalekli.
Zkušenosti a zlaté české ručičky z ní však dokázaly udělat krásnou "dámu na kolejích". Většinu chybějících součástek byly schopny vyrobit krnovské firmy. Byla to nelehká práce. Některé součástky chyběly úplně, z některých zbyly jen zlomky. Parní píštˇalu a další drobnosti dostala Resita z mašinky, která stojí na podstavci u Hlavního nádraží. Kola a dvoukolí vyrobila firma Pars, bývalé železniční opravny v Šumperku, a parní kotel musela zrenovovat až speciální firma v Praze. Resita byla vybavena navíc i výkonnou parní brzdou, aby dokázala ubrzdit celou soupravu. Původně byla určena k tažení vagonů, které měly vlastní brzdy. Při rekonstrukci byl Resitě netatrně zvětšen uhlák., aby zásoba uhlí vystačila až do technických zastávek na osoblažské trati. Ty jsou dodržovány stejně jako před sto lety. Lokomotiva prošla samozřejmě po opravách i všemi atesty, které drážní předpisy nařizují a to i testům požárním. Tomu se v odborném slangu říká "jiskrová zkouška" a požární technici při ní zjištˇují , zda množství jisker, které z komína srší při maximální zátěží, odpovídá předpisům. S rakouskou setřičkou by to mělo být před předáním do provozu mnohen jednodušší.
Bruntálský a krnovský deník ze dne 4.září 2007.
Zveřejněno 10.09.2007 v 17:54 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
FOLKLORNÍ AKCE A FESTIVALY
TURISTIKA